Monday 23 April 2012

Laksam

Assalamualaikum all...

Kali ni kite nak share resepi Laksam kat korang... Sebenarnya kite tak pandai pun buat laksam ni, tapi disebabkan suka yang terlampau akan laksam ni kita kena belajar dan cuba sampai pandai...huhuhu.. Dulu masa duduk dengan ma malas nak belajar sekarang dah besar panjang baru terhengeh-hengeh nak belajar sedirikan.. "membebel dekat diri sendiri ok!!"

Laksam
-
-
Ada ker orang tak tahu apa itu Laksam? Pelik jek kan kalau tak tahu, ermm kalau orang pantai timur tak tahu jugak memang kite berani potong jari lah..
Laksam merupakan sejenis masakan daripada negeri Terengganu yang diperbuat daripada tepung beras dan dimakan bersama kuah.Ok lah jom kita share dekat korang cara nak buat ok:::

Bahan-bahan  & cara ( 2-3 orang ) 
Laksam
3cwn tpg beras
1/2 cwn tpg gandum
4cwn air suam
 
Gaulkan semua bahan-bahan. Sapukan tudung periuk dengan sedikit minyak masak-utk mengelak dari melekat. Ambik sedikit adunan dan letakkan di atas tudung periuk. Kukus sampai masak.
Bila dah masak, keluarkan. Biarkan sekejap sebelum digulung- supaya laksam kelihatan licin dan cantik. Sementara tu letaklah sedikit adunan ke atas tudung periuk lain dan kukus sampai masak. Ulang sampai habis adunan
*Jangan kukus terlalu lama nati jadi keras dan susah nak gulung..

Bahan kuah
5 ekor ikan(direbus,dibuang tulang)-mcm nk buat laksa tuh
Sdkt halia
4 biji bwg merah
Sdkt lada hitam/serbuk lada hitam pon ok
Santan
Asam keping
Sdkt garam
Sedikit gula merah/gula
 Kisar isi ikan, halia, bawang putih, bawang merah dan lada hitam. Kemudian masukkan ke dalam periuk bersama bahan-bahan lain. Masak sehingga agak pekat.

Sambal
cili merah
belacan
garam
limau
cili merah tumbuk dgn belacan,tambah grm skit dan perahkan limau

Bahan ulam
timun batang, kobis, bunga kantam dan segala ulam yang korang suka (dihiris halus)

Done!!!
*mudah dan sangat simplekan... so lepas ni dah tak payah susah-susah nak pergi cari kat kedai ok... baru puas hati masak sendiri ok, boleh makan banyak mana yang korang nak...

_selamat mencuba_
xoxo

 

No comments: